Na co pomaga siemię lniane? Poznaj jego szereg właściwości
Boldaloin, 30 tabletek

Boldaloin, 30 tabletek

Cena 12,47 zł
Diflos krople 5 ml

Diflos krople 5 ml

Cena 17,86 zł
Parafina ciekła Avena, płyn 100 g

Parafina ciekła Avena, płyn 100 g

Cena 5,12 zł

Na co pomaga siemię lniane? Poznaj jego szereg właściwości

0,0 (0)

Siemię lniane – na co pomaga i gdzie je znaleźć?

Siemię lniane ma wiele właściwości prozdrowotnych, dzięki którym zostało uznane za tzw. superfoods. Dowiedz się, dlaczego siemię lniane jest tak cenne, jak działa oraz jakie wykazuje właściwości. Wyjaśniamy, dlaczego warto włączyć je do diety, a także, jak je spożywać.

Siemię lniane – jakie ma wartości odżywcze?

Siemię lniane to niewielkie ziarenka lnu pospolitego w kolorze brązowym lub złotym. To oleiste ziarna, które mają dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Zaleca się ich włączenie do codziennej diety, ale popularność zyskały nie tylko w kuchni. Ich zastosowanie jest znacznie szersze, gdyż są wykorzystywane także jako składnik kosmetyków do twarzy, ciała czy włosów.

Siemię lniane to skarbnica korzystnych dla nas składników. Jest bogate m.in. w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Zawartość tych kwasów w nasionach lnu jest zbliżona do ich zawartości w rybach – wynosi od 38 do 44 proc., z czego aż 57-60 proc. stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Poza tym zawiera witaminę E, B6, wapń, cynk, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny, lecytynę, flawonoidy i fitoestrogeny.

Na co pomaga siemię lniane?

Właściwości odżywcze siemienia lnianego czynią z niego cenny produkt w kuchni z uwagi na działanie wspomagające w leczeniu różnych dolegliwości. Jest polecane m.in. dla osób, które nie potrafią kontrolować swojego apetytu, gdyż upośledza wchłanianie glukozy w przewodzie pokarmowym, pomaga spalać tłuszcz i zachować ładną sylwetkę. Obniża też poziom cholesterolu we krwi, dlatego powinno być elementem codziennej diety osób zmagających się z jego zbyt wysoką wartością.

Siemię lniane ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe i przeciwzapalne (m.in. łagodzi kaszel i nawilża gardło). Jest też pomocne przy refluksie żołądkowym, ponieważ zawiera spore ilości substancji śluzowych. Dzięki temu łagodzi uczucie pieczenia w przełyku, chroni śluzówkę i leczy wrzody. Działa osłaniająco i regenerująco na błonę przewodu pokarmowego, dlatego jest zalecane w stanach zapalnych przewodu pokarmowego, w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy.

Wysoka zawartość błonnika sprawia, że znane jest działanie siemienia lnianego na zaparcia, ponieważ reguluje i usprawnia pracę układu pokarmowego, wspomaga trawienie, łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego i ułatwia wypróżnianie. Pomaga też w razie biegunek, ale należy wtedy pamiętać o regularnym nawadnianiu organizmu.

Siemię lniane jest bardzo ważne w diecie kobiet. Pomaga przy problemach hormonalnych, ogranicza ryzyko wystąpienia zmian nowotworowych w piersiach i na jajnikach, ogranicza objawy spowodowane zbyt wysokim lub niskim stężeniem estrogenów. Dodatkowo hamuje osteoporozę. Jadane regularnie, zwiększy ilość lignanów w diecie, a to obniża ryzyko osteoporozy. Jego spożywanie zaleca się także cukrzykom, gdyż zmniejsza glikemię w cukrzycy typu 2.

Gdzie kupić siemię lniane i jak je spożywać?

W sklepach dostępne jest przede wszystkim siemię lniane brązowe, ale na targowiskach, sklepach ze zdrową żywność oraz aptekach można kupić także siemię złote (złociste). Jest ono ważnym elementem tzw. diety dr Budwig, która zakłada korzystanie jedynie z naturalnych tłuszczów pochodzenia roślinnego1.
Złociste siemię lniane posiada więcej składników odżywczych, ale jest droższe. Dostępne jest też w różnej formie:

Dużą popularnością cieszy się także olej lniany pozyskiwany z nasion lnu. Wszystkie te produkty uważane są za tzw. superfoods, czyli zdrową żywność o dużych właściwościach prozdrowotnych.

Jest wiele możliwości, by wykorzystać siemię lniane w kuchni. Nasiona można spożywać na surowo lub w formie naparu na gorąco albo dodawać do koktajli owocowych i warzywnych, musli z jogurtem, sałatek, chleba i innych wypieków. W formie zmielonej można je dodać na przykład do ciasta naleśnikowego. Siemię lniane należy jednak szybko wykorzystać, gdyż ma krótki okres przydatności ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych.

 Czytaj więcej: Nasiona lnu - naturalne źródło zdrowia i urody - Chemik - Tom Vol. 67, nr 3 (2013) - BazTech - Yadda (icm.edu.pl)

Twoja opinia jest bardzo ważna.

Pomoże innym wybrać najlepszy produkt, a nam udoskonalić ofertę. Zaloguj się i dodaj opinię.

ZALOGUJ SIĘ

Ten produkt nie posiada jeszcze żadnych opinii.

Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.