Zdrowotne właściwości czosnku.

0,0 (0)

Lecznicze właściwości czosnku znane są już od tysięcy lat. Czosnek używany był już w starożytności. Wykazuje on wiele dobroczynnych zastosowań i właściwości. Każdy z nas powinien posiadać w kuchni ten istotny składnik. Czy współczesne społeczeństwo wie jaki wpływ na nasze zdrowie ma czosnek?

Czosnek zawiera w swoim składzie bardzo dużą ilość cennych składników m.in.: związki flawonoidowe, aminokwasy, saponiny, cukry, związki śluzowe, witaminy (B1, B2, PP, C, prowitamina A), liczne sole mineralne (m.in. potasu, wapnia, magnezu) oraz rzadkie mikroelementy (m.in. kobalt, chrom, nikiel). Jednakże najcenniejsze w czosnku są olejki eteryczne bogate w siarczki i allicynę, związki o charakterystycznym ostrym zapachu.

Najważniejszym olejkiem eterycznym wykazującym działanie antybiotyczne, przeciwgrzybiczne oraz przeciwpasożytnicze, jest zawarta w czosnku allicyna. Dzięki temu składnikowi czosnek może być stosowany jako naturalny antybiotyk. Nie wywołuje on skutków ubocznych, przy czym bardzo dobrze zwalcza wirusy, grzyby i bakterie.

Zawarta w czosnku allicyna porównywana jest do penicyliny. Naukowcy udowodnili, iż 1mg allicyny odpowiada 15mg penicyliny.

Zastosowanie czosnku w lecznictwie:

Czosnek ma wiele istotnych zastosowań w medycynie. Powszechnie wiadomo, iż czosnek wykazuje działanie wzmacniające organizm. Skutecznie zwalcza pierwsze objawy przeziębienia. Zapobiega grypie, kaszlu, ponadto skutecznie obniża gorączkę i koi bóle głowy. Najlepiej spożywać go w postaci surowej bez żadnych dodatkowych obróbek termicznych.

Czosnek ma również pozytywny wpływ na nasze serce. Ochrania serce i tętnice poprzez zmniejszenie ilości wolnych rodników, które wywołują szkodliwą przemianę cholesterolu. Niezmienny cholesterol LDL nie jest szkodliwy, natomiast postać utleniona uszkadza ściany tętnic, wywołując miażdżycę. Czosnek hamuje osadzanie się w ścianie tętnic zmienionych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, co zapobiega miażdżycy. Czosnek wykazuje również bardzo dobre działanie na osoby po przebytym zawale serca. Badania naukowe wykazują, iż osoby przyjmujące czosnek po przebytym zawale znacznie rzadziej ulegają kolejnym zawałom, mają niższe ciśnienie oraz niższy poziom cholesterolu we krwi.

Spożywanie czosnku wpływa korzystnie na tłuszcze znajdujące się w naszym organizmie. Czosnek wspomaga nasz metabolizm na trzy podstawowe sposoby:
- hamuje lub zmniejsza endogenną lipogenezę
- zwiększa rozpad tłuszczów i eliminację produktów jego rozpadu przez przewód pokarmowy
- uruchamia przepływ tłuszczów z zapasów tkankowych do strumienia krwi, co następnie prowadzi do ich eliminacji z organizmu.

Czosnek wykazuje również dobroczynne działanie przeciwnowotworowe. Duża ilość i różnorodność silnych przeciwutleniaczy zawartych w czosnku, nie tylko hamuje procesy karcinogenezy, ale też pobudza układ immunologiczny do zwalczania komórek nowotworowych. W rezultacie regularne spożywanie czosnku lub zażywanie jego ekstraktów może znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka żołądka, okrężnicy i jelita grubego.

Spożywanie czosnku wpływa korzystnie na nasz układ pokarmowy. Główną zaletą jest jego wpływ na utrzymanie równowagi mikrobiologicznej jelit. Czosnek dzięki swoim właściwościom odbudowuje zniszczoną florę bakteryjną w jelitach po przebytych kuracjach antybiotykowych.

Czosnek doskonale sprawdza się jako przyprawa do potraw, dzięki czemu wspomaga trawienie, usprawnia prace jelit, a co za tym idzie zapobiega nieprzyjemnym wzdęciom.

Czosnek doskonale zwalcza wolne rodniki, a także skutecznie zapobiega powstawaniu nowych. Dzięki temu procesy starzenia są opóźnione, w tym także starzenia się skóry. Usprawnia krążenie krwi, dzięki czemu zapobiega powstawaniu żylaków i drobnych pajączków na skórze. Poprzez zawartość witamin i minerałów pozwala zachować zdrowy wygląd skóry. Doskonale sprawdza się podczas walki z trądzikiem. Wykazuje właściwości odkażające.

Pomimo tylu zastosowań czosnek nie jest przez nasz chętnie stosowany, a to wszystko przez jego intensywny zapach, za który odpowiedzialna jest allicyna. Jednakże można skutecznie zneutralizować nieprzyjemny zapach czosnku poprzez:
- żucie zielonej natki pietruszki lub goździków (w ilości około dziesięciokrotnie większej niż czosnku),
- zjedzenie łyżeczki miodu, jabłka, ziarnka palonej kawy.
- popijanie jogurtem lub mlekiem
- popijanie czerwonym winem

Zdrowotne właściwości czosnku możemy wydobyć poprzez rozgniecenie go i odczekanie kilku minut. Wtedy to właśnie z czosnku wydobywa się najwięcej korzystnych czynników wpływających na nasz organizm.

Możemy również przyjmować czosnek w postaci tabletek ogólnodostępnych w aptekach. Plusem przyjmowania takich suplementów diety jest to iż nie mają charakterystycznego zapachu i są łatwe w przyjmowaniu.

- Czosnek Forte 90 kapsułek
- Czosnek Naturkaps Activ, 270 mg, kapsułki elastyczne, 30 szt.
- Omega Cardio +Czosnek

Twoja opinia jest bardzo ważna.

Pomoże innym wybrać najlepszy produkt, a nam udoskonalić ofertę. Zaloguj się i dodaj opinię.

ZALOGUJ SIĘ

Ten produkt nie posiada jeszcze żadnych opinii.

Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.