Wpływ witamin z grupy B na organizm człowieka
CC Max, 15 kapsułek

CC Max, 15 kapsułek

Cena 10,45 zł
Propolis Plus 100 tabletek

Propolis Plus 100 tabletek

Cena 22,70 zł
Vita- Miner Energia, 60 tabletek

Vita- Miner Energia, 60 tabletek

Cena 21,43 zł

Wpływ witamin z grupy B na organizm człowieka

0,0 (0)

Witaminy to niezbędne związki potrzebne człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zazwyczaj dostarczane są wraz z pożywieniem, ale mogą być również dostarczane przez promienie słoneczne jak witamina D3. Witamin nie można przedawkować w szczególności tych rozpuszczalnych w wodzie. Do takich należą witaminy z grupy B. Zatem na co wpływają witaminy z grupy B? Jakie produkty są bogate w witaminy z tej grupy? Jak wpływa niedobór witamin B na nasz organizm?

Witaminy z grupy B odgrywają znacząca role w metabolizmie organizmu, zazwyczaj nie można przedawkować tych witamin jednakże ich nadmiar może powodować osłabienie, nadpobudliwość, a także zawroty głowy. Nadmiar tych witamin nie może zaszkodzić naszemu organizmowi, gdyż są one rozpuszczalne w wodzie co oznacza, że nie mogą być magazynowane w organizmie i są wydalane wraz z moczem.

Rodzaje witamin z grupy B:

  • Witamina B1

Jedna z najważniejszych witamin z grupy B, zwana także tiaminą, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie organizmy, bierze udział w procesach przemiany materii, a także wspomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układ nerwowy. Wspomaga właściwe zapamiętywanie, pamięć i koncentrację.

Niedobór witaminy B1

Objawia się w momencie, gdy jest dostarczana w zbyt małych ilościach do organizmu wraz z pożywieniem. Główne objawy występują w układzie nerwowym i układzie krążenia. Niedobór tej witaminy objawia się głównie zawrotami głowy, brakiem koncentracji, zaburzeniami pamięci, brakiem apetytu, przyśpieszonym rytmem serca.

Podstawowymi pokarmami, w których znajdują się duże ilości tiaminy są:

pestki słonecznika, kiełki pszenicy, groch, fasola, kasza gryczana, orzechy laskowe, chleb graham i razowy, wątróbka wieprzowa oraz szynka wieprzowa, arbuzy, a także mleko sojowe.

Witamina B1 może być dostarczana także w postaci suplementów diety ogólnodostępnych w aptekach:

- Vitaminum, B1 Polfarmex, 3 mg, tabletki 50 szt.
- Vitaminum B1, witamina B1, Forte Polfa Łódź, 3 mg, tabletki, 50 szt.
- Molekin B1, 60 tabletek

  • Witamina B2

Zwana także ryboflawiną podobnie jak witamina B1 uczestniczy w metabolizmie organizmu, jej funkcja jest o tyle ważna, że dzięki niej organizm przetwarza energię zaczerpniętą z pożywienia na przydatną w organizmie. Witamina ta jest w szczególności polecana osoba mającym problem z utrzymaniem odpowiedniej wagi. Wspomaga ona także układu odpornościowego. Witamina B2 współdziała z witaminą B6 dbają m.in o błony śluzowe dróg oddechowych, a także o naszą skórę. Ryboflawina dba także o nasze oczy.

Niedobór witaminy B2

Może wpływać na uszkodzenie wzroku, liczne choroby z tym związane, zaczerwienienia, pieczenie oczu. Niedobór witaminy B2 objawia się także popękaniem warg, zajadami jamy ustnej, pleśniawkami, wypadaniem włosów, łojotokiem, łuszczącą się skórą w okolicach ust, nosa, czoła, uszu, a także zawrotami głowy i brakiem koncentracji.

Podstawowymi pokarmami, w których znajduje się witamina B2 są:

ziemniaki, banany, fasola, soczewica, ser twarogowy, mięso wieprzowe, morszczuk, mleko 2%, migdały

Niedobór witaminy B2 może być uzupełniany poprzez suplementację preparatami dostępnymi w aptekach:

- Mega Witamina B2 3 mg, tabletki powlekane, 50 szt.
- Vitaminum B2 Teva, drażetki, 50 szt.
- Zajavit (Vitaminum B2+C+E+Fe), tabletki powlekane, 30 szt.

  • Witamina B3

Zwana także niacyną bądź witaminą PP. pozytywnie wpływa na funkcjonowanie całego układu sercowo- naczyniowego. Odpowiada za zwalczanie „złego" cholesterolu, a także bierze udział w tworzeniu czerwonych ciałek krwi. Niacyna bierze udział w tworzeniu estrogenu i progesteronu. Witamina B3 reguluje poziom cukru we krwi, a także odpowiada za przepływ krwi w naczyniach krwionośnych.

Niedobór witaminy PP objawia się głównie:

bezsennością, bólami głowy, depresją, drżeniem rąk, biegunką, upośledzeniami przyswajania cukrów.

Witaminę B3 można znaleźć w takich pokarmach jak: wątroba, tuńczyk, drób, łosoś, ryż, otręby pszenne, drożdże, orzeszki ziemne, grzyby, kasza gryczana.

Preparaty dostępne bez recepty, w których znajduje się witamina PP:

- Chrom + B3 Naturkaps, 60 kapsułek
- Doppelherz Aktiv Magnez Retard 400 tabletki x 30
- Multiskrzyp, 45 tabletek (30 + 15)
- Nervocol Complex 30 tabletek

  • Witamina B5

Nazywana również kwasem pantenonowym jest niezbędna w naszym organizmie do właściwego rozkładu składników pokarmowych i dostarczaniu odpowiednich ilości energii z pożywienia. Bierze udział w syntezie niektórych hormonów, a także w regeneracji tkanek oraz komórek skóry.

Niedobór witaminy B5 może powodować dolegliwości ze strony układu nerwowego, pieczenie stóp, zmęczenie, ból brzucha, nudności, kłopoty ze skórą, skurcze, sztywność stawów, a także obniżona odporność.

Witaminę B5 można spotkać w takich pokarmach jak: jaja, grzyby, ser pleśniowy, pestki słonecznika, orzechy włoskie, śledź, makrela, pstrąg, chleb pełnoziarnisty, suszone owoce, dziczyzna.

Niedobór witaminy B5 może być uzupełniany poprzez suplementację preparatami dostępnymi w aptekach:

- Doppelherz Aktiv Ginkgo Duo kapsułki x 60
- Doppelherz Aktiv na włosy, paznokcie, kapsułki, 30 szt.
- Skrzypovita 80 kapsułek
- Krem do rąk z silikonem i prowitaminą B5, 100 ml

  • Witamina B6

Bardzo ważna witamina do prawidłowego funkcjonowania organizmu, bierze udział w wielu procesach między innymi wpływa na ciśnienie krwi, bierze udział w produkcji hemoglobiny, podnosi odporność organizmu. Dzięki tej witaminie możliwe jest pozyskiwanie energii z dostarczanego organizmu. Wspomaga rozkład aminokwasów. Wspomaga także pracę układu nerwowego poprzez wytwarzanie serotoniny, dopaminy i kwasu aminomasłowego - neuroprzekaźników, które sprzyjają dobremu nastrojowi oraz przeciwdziałają zaburzeniom tj. depresja. Dzięki tej witaminie tworzone są przeciwciała. Przeciwdziała tworzeniu się kamicy nerkowej, a także może mieć wpływ na zmniejszanie bólu w tym bóli przedmiesiączkowych.

Niedobór witaminy B6 pojawia się bardzo rzadko, jednakże, gdy już dojdzie do takiego niedoboru objawia się to depresją, problemami ze snem, małą odpornością na infekcje, drgawkami, zaburzeniami w funkcjonowaniu mięśnia sercowego, a także większą podatnością na pojawienie się zmian nowotworowych. Witaminę B6 można przedawkować objawia się to stanem chorobowy dotyczący przewodnictwa impulsów nerwowych objawiający się bólem, drętwieniem, mrowieniem czy paleniem kończyn.

Witaminę B6 można dostarczać do organizmu poprzez spożywanie takich pokarmów jak: ryby, wątróbka, mięso, produkty z ciemnej mąki, produktach drożdżowych, płatki kukurydziane i owsiane, orzechy włoskie, soczewica, ciecierzyca, kasza gryczana, szpinak, awokado, banany.

Niedobór witaminy B6 można uzupełniać również poprzez suplementację produktami dostępnymi w aptekach:

- Cardiomin B6
- Chela-Mag B6 Cardio, tabletki powlekane, 30 szt.
- Doppelherz Aktiv Magnez-B6 Forte 400, 30 tabletek
- Magne B6 Max, 50 tabletek
- Magnesium B6 Polfa Łódź, 60 tabletek
- Magnez + Vit. B6, 60 tabletek
- Vitaminum B6 Polfarmex, witamina B6, tabletki, 50 szt.
- Magnez + witamina B6, tabletki powlekane, 50 szt.

  • Witamina B7

Inaczej zwana także biotyną. Witamina odporna na wysokie temperatury, przez co pożywienie może być poddawane obróbce termicznej. Witamina ta odpowiada głównie za piękny wygląd włosów, skóry i paznokci. Uczestniczy także w tworzeniu hemoglobiny, a także syntezie i rozkładzie tłuszczów, aminokwasów oraz węglowodanów. Doskonale poprawia witalność i poprawia samopoczucie. Dodatkowo witamina B7 stabilizuje poziom glukozy co jest bardzo ważne w szczególności dla diabetyków.

Niedobór witaminy B7 praktycznie nie występuje w organizmie niekiedy może pojawić się u osób, u których stosowano długotrwałą antybiotykoterapię. U tych osób możne wystąpić depresja, pogorszony stan skóry, włosów i paznokci, podwyższony poziom cholesterolu we krwi, a także cierpnięciem dłoni i stóp.

Witamina B7 dostępna jest głównie w żółtkach jaj, wątróbce, sardynkach, migdałach, ryżu naturalnym, szpinaku, orzechach włoskich, ziemniakach i grzybach, marchwi, pomidorach, winogronie, bananach i arbuzie.

  • Witamina B9

Zwana także kwasem foliowym jest bardzo ważną witaminą szczególnie dla kobiet w okresie rozrodczym. Pełni bardzo ważną funkcję, gdyż zapobiega uszkodzeniom cewy moczowej, wpływa na prawidłowy rozwój płodu, a także prawidłowy przebieg ciąży. Dzięki tej witaminie możliwej jest przekazywanie cech dziedzicznych komórek. Suplementacja witamina B9 poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, a także wątroby, żołądka oraz jelit.

Niedobór kwasu foliowego w organizmie może powodować uszkodzenia układu nerwowego płodu, spowolniony wzrost dzieci, upośledzenie układu nerwowego, spowolnienie podziału komórkowego, zaburzenia trawienia.

Kwas foliowy jest obecny w takich produktach spożywczych jak: szpinak, brukselka, bób, wątróbka, kalafior, brokuły, jajko, sałata, pomarańcze, sery, otręby pszenne.

Dietę można uzupełniać także produktami leczniczymi dostępnymi w aptekach:

- Domowa Apteczka Kwas Foliowy, tabletki, 250 szt.
- Folic Acid, kwas foliowy, 30 tabletek
- Kwas Foliowy, 175 mg, 30 tabletek
- Kwas Foliowy, 400 mcg, tabletki, 30 szt.
- Kwas Foliowy, 400mcg, 250 tabletek
- Pregnamed kwas foliowy, 60 tabletek

  • Witamina B12

Jest witaminą niezbędną do właściwego funkcjonowania organizmu, a mianowicie w dużej mierze odpowiada za produkcje czerwonych krwinek. Bez tej witaminy produkcja krwi byłaby praktycznie niemożliwa. W skuteczny sposób przeciwdziała anemii, dzięki tej witaminie zostaje zachowany prawidłowy nastrój, oraz proces skupienia i koncentracji. Przy jej udziale tworzony jest materiał genetyczny (synteza DNA i RNA).

Niedobór witaminy B12 w organizmie powoduje niebezpieczną anemię, a także zaburzenia ze strony układu pokarmowego, stany zapalne ust, nieprzyjemny zapach ciała, zaburzenia ze strony układu nerwowego (zaburzenia czucia, drętwienie nóg, trudności w chodzeniu), a u dzieci zaburzenia wzrostu.

Produkty spożywcze bogate w witaminę B12 to:

głównie ryby, mięso wieprzowe, wołowe oraz drób, baranina, żółtko jaj, sery żółte.

Na rynku dostępne są również suplementy diety bogate w witaminę B12:

- B12 Forte bio-complex, 30 kapsułek
- Diab12, 30 kapsułek
- Molekin B12, 60 tabletki
- Vegevit B12, 100 tabletek
- Vitaminum B12 Colfarm, 120 tabletek
- Witamina B12 Forte Polfa-Łódź, 10 mg, tabletki, 50 szt.
- Witamina B12, 100 tabletek

mgr farm. Wiktor Pawliczak

Ukończył farmację na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Prywatnie miłośnik gór. Każdy wolny weekend stara się wykorzystać aktywnie przemierzając szlaki górskie. Gdy aura nie rozpieszcza i nie ma możliwości wybrać się na szlak, dobra gra strategiczna z powodzeniem wypełnia tą lukę.

Twoja opinia jest bardzo ważna.

Pomoże innym wybrać najlepszy produkt, a nam udoskonalić ofertę. Zaloguj się i dodaj opinię.

ZALOGUJ SIĘ

Ten produkt nie posiada jeszcze żadnych opinii.

Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.